Sejarah Penubuhan Negara Malaysia




Malaysia merupakan salah satu dari pada negara-negara di Asia Tenggara yang bersebelahan dengan Indonesia. Malaysia telah ditubuhkan pada tahun 1963 dan merupakan salah satu dari pada negara-negara jajahan United Kingdom. Pada masa itu, Persekutuan Tanah Melayu, yang terdiri daripada 11 negara mencapai kemerdekaan pada tahun 1957, dengan pengecualian yang Singapura telah mencapai pemerintahan sendiri sejak 1959 dan dua kawasan di barat laut Borneo (Sabah dan Serawak, kemudian dikenali sebagai Borneo Utara) pada tahun 1960. Perdana Menteri Malaysia itu, Tuanku Abdul Rahman mengambil inisiatif untuk mewujudkan kerjasama ekonomi dan politik dengan Singapura, Borneo Utara, Brunei, dan Serawak.

Ternyata inisiatif disambut baik. Pada masa itu ekonomi negara telah meningkat dengan mendadak. Penduduk Singapura dikuasai oleh masyarakat Cina yang ternyata memberi kesan positif kepada aktiviti-aktiviti ekonomi. Sejak itu Wilayah mempunyai hasrat untuk bekerjasama telah digabungkan menjadi satu negara. Tetapi pergerakan penyatuan di antara negara-negara tersebut tidak berjalan dengan lancar. Rakyat Brunei ingin penyatuan 3 wilayah di Kalimantan akan Bersatu di bawah pemerintahan Sultan Brunei. Ini adalah salah satu yang membuat Brunei menarik diri daripada keinginan awal untuk menyertai sejurus digabungkan untuk satu Malaysia. Jadi adalah Singapura. Negara memutuskan untuk keluar daripada Persekutuan pada tahun 1965 telah mengalami banyak konflik dengan malaysia yang kebanyakannya disebabkan oleh etnik berlaku konflik antara puncak pergolakan kaum pada tahun 1969.

Sejarah Malaysia sebenarnya tidak boleh dipisahkan daripada sejarah Indonesia juga. Ini adalah kerana kerajaan tertua di Malaysia, Kerajaan Melaka telah diasaskan oleh seorang putera raja yang datang dari Sumatera, iaitu putera raja Srivijaya dan awal kurun ke-15. Pada masa ini, Kesultanan Johor yang merupakan kesinambungan Kesultanan Melayu Melaka, kekal sehingga kini. Negara-negara yang tidak pernah menyemai kuasa di Malaysia termasuk Belanda, Perancis dan Portugis. Tetapi antara negara-negara tersebut, United Kingdom telah lebih mendominasi dan berpengaruh di Malaysia.

Related Posts:

0 Response to "Sejarah Penubuhan Negara Malaysia"

Post a Comment