5 Makanan dan Minuman Khas Malaysia yang Nikmat Sangat

Lawatan ke negara jiran di Malaysia adalah satu pilihan yang menarik. Selain tidak memerlukan banyak kos dan masalah komunikasi, kami masih akan mendapat keseronokan jalan keluar negara.
 
Biasanya, pelancong melawat Malaysia bercadang untuk menghabiskan masa dengan sekeliling dan mencuba masakan. Walaupun, ada juga sesetengah orang, mereka biasanya adalah pencinta alam, yang secara tidak sengaja datang ke Malaysia untuk memanjat Gunung sana.

Baik, untuk anda yang sudah berhasrat mahu datang ke Malaysia, kemudian mengetahui tujuan di destinasi pelancongan masakan merupakan tugas untuk tidak terlepas. Oleh itu, di sini kami hadir 10 masakan Malaysia yang anda perlu cuba bila pergi ke sana.
 
1. Nasi Daun Pisang 
 
 
Makanan Khas Malaysia pertama ini adalah sejenis masakan hasil gabungan preskripsi Melayu dan India. Sesungguhnya, India kaum di Malaysia boleh dikatakan cukup banyak supaya ia telah tidak tertanya-tanya Bilakah makan apa-apa kesan. Walaupun namanya hanya daun pisang nasi, jangan keliru kerana makanan adalah bersamaan pecel pincuk Khas Madiun yang juga dibungkus dalam daun pisang.

Ciri-ciri satu makanan tipikal Malaysia ini memang pakai daun pisang soket, tetapi tidak terhad kepada itu sahaja. Daun biasanya digunakan dalam daun pisang yang mempunyai saiz yang lebih luas. Sementara menu utama yang disajikan nasi campur India Kuah kari yang biasa menyembur. Sebagai pelengkap, daun pisang nasi akan lebih lazat termasuk hidangan sampingan untuk tambahan ketika menikmati, seperti sayur-sayuran hijau, jeruk dan rendang daging.

2. Nasi Lemak
 
 
NASI Lemak merupakan masakan asal Malaysia yang biasanya pertama dicari oleh pelancong-pelancong dari luar negara. Makanan ini mempunyai ciri aroma yang sangat menggoda orang-orang yang ada di sekitarnya.
Makanan Malaysia ini adalah nasi apabila direndam dalam proses membuat santan dan hanya kemudian kukus sehingga masak. Inilah teras bau segar resipi kepadanya. Biasanya, Nasi Lemak akan dimakan dengan hidangan sampingan daging, goreng atau kacau goreng ayam dan sebagainya.

Aromaa dan tekstur Nasi Lemak sebenarnya adalah amat serupa dengan Nasi Uduk di Indonesia.
 
3. Sambal Udang
 

Sambal udang bagi sesetengah masyarakat Malaysia adalah seperti Sambal Terasi  untuk masyarakat Indonesia. Ya, sesetengah daripada mereka sangat bergantung dengan sos cili ini. Seolah-olah, tanpa udang cili lyaknya hidup tanpa kasih sayang.

Hal ini  juga diakui oleh pelancong, bahawa yang paling lazat tak lain sambal udang cili ini, walaupun terdapat pelbagai jenis lain maca-cili sos. Bagaimana untuk makan Sambal udang yang paling lazat adalah dengan nasi yang masih panas.
 
4. Nasi Kandar
 

Culinaire Malaysia adalah sememangnya kaya ragamnya, tidak jauh berbeza dari Indonesia yang tercinta. Selain daripada 3 makanan yang di atas, Terdapat satu lain masakan mainstay, iaitu Nasi kandar.

NASI Kandar adalah hampir serupa dengan nasi dalam daun pisang. Perbezaan adalah tipikal sembur karenya. Kita  dibolehkan untuk memilih sendiri kare apa yang akan kita konsumsi dengn nasi. Pembeli juga dibenarkan memilih hidangan sampingan sendiri seperti daging lembu, telur, ayam goreng dan sebagainya.
 
5. Bubur Century
 
 
Masakan Malaysia lainnya adalah Bubur Century. Secara umum, bubur ini serupa dengan bubur bubur dijual oleh peniaga-peniaga  bubur Indonesia. Perbezaan, terdapat pemadat yang sangat tipikal.
Pada Bubur Century, terdapat toping dengan telur bitan berwarna hitam, yang mungkin untuk orang-orang yang Tempahan nampak dia akan berfikir dan berasa jijik dengannya. Tetapi yang sebenarnya telur hitam dikatakan mempunyai manfaat untuk kesihatan kita.

Jangan risau, telur adalah telur ayam/itik telur dikekalkan sebagai garam biasa, proses pengawetannya boleh masa beberapa bulan ataupun minggu. 


Related Posts:

0 Response to " 5 Makanan dan Minuman Khas Malaysia yang Nikmat Sangat"

Post a Comment